15 puncte despre Vatopaidi – Interviu cu Părintele Nektarie Moulatziotis – Partea I

Prezentul interviu, acordat ziarului Σφήνα de către Egumenul Sfintei Mânăstiri a Sfântului Augustin de Ippona şi a Sfântului Serafim de Sarov, Arhimandritul Nektarie Mulatziotis, nu a fost publicat, în cele din urmă, motivele nepublicării lui rămânând necunoscute. Deşi ziarista care a luat interviul, mânată de bune intenţii, a presupus că ziarul pentru care lucrează acordă drept de publicare şi celuilalt punct de vedere în ceea ce priveşte scandalul Vatopaidi, se pare că lucrurile nu au stat deloc aşa. De altfel, Părintele Nektarie a fost exclus de la o emisiune TV la care fusese invitat din prealabil, atunci când a început să exprime deschis un punct de vedere favorabil Egumenului Efrem…

1.      Consideraţi că Părintele Efrem este folosit de către unii drept ţap ispăşitor ?

Pentru toţi cei implicaţi în afacerea Vatopaidi, atât la nivel politic,cât şi personal, Gheronda Efrem poate fi făcut ţap ispăşitor. Din moment ce titlul de proprietate al lacului Vistonida a fost stabilit prin hotărâre ministerială sub ambele guvernări (atât a Partidului Socialist – PASOK, cât şi a Partidului Noua Democraţie – ND, n.tr.) şi prin hotărârea Consiliului Judecătoresc de Stat şi a Consiliului Consultativ al Domeniilor Publice, vinovaţi sunt mai ales aceştia. Mânăstirea a pretins ceva, dacă avea dreptul să primească, foarte bine că a primit, dacă nu avea dreptul, de ce i l-au dat ?

2.      Care sunt „răpitorii” de care protejează Efrem proprietatea Mânăstirii ?

Nu înţeleg ce vreţi să spuneţi prin cuvântul „răpitori”. Personal, cred că cel mai mare răpitor al proprietăţilor bisericeşti a fost statul. Gheronda Efrem a pretins şi a dobândit o proprietate a Mânăstirii prin mijloace pe deplin legale şi transparente.

3.      Pentru a înlătura aura negativă care a fost creată, nu ar trebui să fie pusă în evidenţă activitatea filantropică a Mânăstirii Vatopaidi ? De ce nu a făcut acest lucru până acum ?

Înştiinţări din partea Mânăstirii Vatopaidi cu privinţă la activitatea filantropică au tot fost făcute, dar, din nefericire, nu au fost promovate deloc de mass-media ! Ba chiar, unii ziarişti, pe la diverse emisiuni, au batjocorit cu rea intenţie aceste înştiinţări; de exemplu, textul privind sprijinul acordat în vremea stăpânirii turceşti de către Mânăstire Marii Şcoli de la Halki, a fost interpretat de aceia ca referindu-se la prezent şi, întrebând conducerea Şcolii despre ajutorul primit în prezent din partea Mânăstirii, bineînţeles că nu au aflat nimic şi au dezminţit declaraţia Mânăstirii. În fine, astăzi, Mânăstirea Vatopaidi acordă peste 2 milioane de euro anual ca burse pentru studenţi, ajutoare pentru familii sărace, bolnavi şi deţinuţi, pentru tabere de copii şi fundaţii, organizaţii bisericeşti din Grecia, Cipru, Rusia, România, Serbia, Africa, precum şi unor Mânăstiri şi organizaţii bisericeşti din America şi multor eparhii ale Patriarhiei Ecumenice.
Mânăstirea a ajutat la renovarea închisorii din Komotini, la sprijinirea multor foşti deţinuţi săraci, la sprijinirea economică şi morală a familiilor deţinuţilor şi a înşişi deţinuţilor. Mânăstirea acţionează, de asemenea, în vederea eliberării de narcotice a celor dependenţi. Una din cele mai mari acţiuni de binefacere pe care intenţiona să o facă Mânăstirea era un spital în Lemesos, în valoare de 5 milioane de euro. Prin intermediul Organizaţiei Filantropice de Sprijin Cutural şi Ştiinţific Grigoreio, pe care a co-fondat-o, Mânăstirea pregătea construcţia unui Centru de Recuperare pentru Invalizi în valoare de 60 de milioane de euro, extrem de necesar, căci nu există nimic similar în Grecia. De asemenea, în conlucrare cu Mitropolia Mesogaiei, ar construi un Centru de Dezintoxicare în valoare de 10 milioane de euro. Sfânta Mânăstire avea intenţia, înainte de scandalul schimbului de proprietăţi, să transforme cea mai mare parte a veniturilor în activităţi filantropice prin intermediul Fundaţiei Grigoreio.
De asemenea, Mânăstirea Vatopaidi, prin activitatea de editare, a pus la dispoziţie în mod public întreg tezaurul de civilizaţie şi tradiţie a Sfântului Munte şi a Ortodoxiei, organizând cu mare succes zeci de Congrese Ştiinţifice Interortodoxe (…). Să nu uităm că Mânăstirea acoperă cheltuielile de găzduire pentru 25 000 de închinători anual, cheltuieli de găzduire şi hrană pentru 150 de muncitori şi că încă mai are nevoie de 200 de milioane de euro pentru completa restaurare a Mânăstirii şi a dependinţelor ei (schituri şi chilii care depind de ea) şi care, din subvenţia de 1 milion de euro acordată de stat, nu ar putea fi îndeplinită niciodată.

4.      În ce priveşte bunăstarea şi protejarea bunurilor Mânăstirii, Egumenul Efrem a procedat foarte bine. Legal totul este în regulă. Dar ceea ce este legal este şi moral ?

Nu cred că este imoral să aibă cineva grijă de Mânăstirea sa, din moment ce nu a făcut nimic în folosul propriu şi toate au fost legale şi transparente. Din contră, Gheronda Efrem cred că a acţionat dezinteresat atunci când a revendicat ceea ce era proprietatea Mânăstirii.

5.      Credincioşii se scandalizează deoarece există atâta sărăcie în jur, iar un monah revendică proprietatea care aparţinea, ca folosinţă, unor credincioşi. Este de vina mass-media pentru acest lucru ?

Dar Mânăstirea Vatopaidi, precum toate Mânăstirile Sfântului Munte, constituie persoană juridică şi instituţie publică. Adică nu este particulară, ci publică. Domnul Troiános, profesorul de Drept Bisericesc, scrie că Mânăstirile Sfântului Munte exercită activitate de interes public. Este ca şi cum am zice că de ce cutare minister ori cutare primărie are atâtea proprietăţi. Mânăstirile nu aparţin monahilor, ci credincioşilor, poporului. Mânăstirea Vatopaidi există de 1600 de ani; aparţine vreun corp de clădire vreunui monah ? Prin proprietăţile Mânăstirii se asigură supravieţuirea monahilor, filoxenia închinătorilor, restaurarea clădirilor, păstrarea odoarelor, dar şi furnizarea capacităţii de activitate filantropică, misionară şi socială. Consider că nu aţi priceput dimensiunea Mânăstirii Vatopaidi. Atunci când vorbim despre Vatopaidi subînţelegem o întreagă civilizaţie, 35 000 de metri pătraţi are doar Mânăstirea, alţi 40 000 au dependinţele (adică chiliile, Schitul Sfântului Andrei, Schitul Sfântului Dimitrie etc.), în total 75 000 de metri pătraţi, cu 110 monahi, 150 de muncitori şi în jur de 100 de închinători zilnic. Dacă o familie de 4 persoane are nevoie de, să zicem, 40 de euro pe zi, Vatopaidi are nevoie de 3 500. Nu cred că se pune problema sărăciei sau a şomajului. Dacă stăm şi calculă câţi bani se adună în fiecare seară la centrele de distracţie unde merge grecul modern, vom vedea că suma depăşeşte cu mult bugetul Mânăstirii Vatopaidi. Nu este şi acesta un scandal pentru grecul modern ?

6.      Ce vă spun credincioşii din Biserică în privinţa acţiunilor Părintelui Efrem ?

Cei care sunt cu adevărat credincioşi ai Bisericii nu s-au scandalizat de acţiunile Părintelui Efrem, ba chiar mulţi dintre ei s-au întărit în credinţă, deoarece înţeleg că este vorba de un război împotriva Bisericii. În privinţa celorlalţi, e altă poveste. Multă lume este ameţită de mass-media şi de atmosfera înconjurătoare.

7.      De ce credeţi că mass-media este montată contra lui Efrem ? Ce au de câştigat ?

Câştigă audienţă. Vatopaidi face vânzare. Dar cred că mare parte din mass-media, în acest scandal, a devenit un pion în acţiunea pe care cineva o face pentru anihilarea instituţiilor, marginalizarea Bisericii, separarea Bisericii de stat, după cum am scris şi într-un recent articol (…). Nu vedeţi ce se petrece în aceste zile, după omorârea tânărului Alexi de către un poliţist ? Arde întreaga Grecie, trăim o situaţie haotică. Nu sunt de părere că puteţi crede că elevii şi anarhiştii au provocat această situaţie. În spatele ei se găsesc interese majore, scopuri politice teribile. La fel şi în scandalul Vatopaidi, mass-media este pionul pe care cei mari îl sucesc cum vor. Nu aţi observat că există o informare unilaterală pe această temă ? Şi sincer vă felicit pentru acest interviu. Ştiţi că m-au chemat la o emisiune despre Vatopaidi deoarece credeau că o să-l acuz pe Părintele Efrem şi atunci când am început să-i iau apărarea, m-au tăiat din emisiune ? Acelaşi lucru am aflat că s-a petrecut şi altora. Cine este de partea Vatopaidi-ului nu poate avea cuvânt în mass-media. Nu vă ridică nici un semn de întrebare ?

Anunțuri

1 Response to “15 puncte despre Vatopaidi – Interviu cu Părintele Nektarie Moulatziotis – Partea I”



  1. 1 Război întru Cuvânt » Urmatoarea tinta, Grecia? Trackback pe Februarie 6, 2009 la 10:05 am

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s





%d blogeri au apreciat asta: